Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Hľadanie vhodných riešení

Hľadanie vhodných riešení

Ako zvýšiť účasť na Službách Božích? Ako prebudiť záujem o evanjelium? Hľadáme riešenia, vymýšľame stratégie. Jedno ponúka aj Podobenstvo o márnotratnom synovi (Lk 15,1-3.11-32). Učí nás, aký je Boh a medzi riadkami nám nastavuje zrkadlo, pretože pripomína aj to Aký je človek. Nuž aký je človek? Má názor. Rozlišuje medzi správnym a nesprávnym, vhodným a nevhodným. Je namieste sa pýtať: Je prípustné, aby sa Boží Syn stretával so zlodejmi, klamármi, podvodníkmi – jednoducho s vyvrheľmi spoločnosti? Je ospravedlniteľné, aby s nimi nielen hovoril, ale aj jedol? Máčal si s nimi chlieb v jednej miske a dotýkal sa ich špiny?

Nuž, čo na to povedať? Svojím správaním si nerobí dobré meno, nech čím skôr ukončí túto “charitu” a vráti sa späť medzi “normálnych”. Evanjelista Lukáš poznamenáva, že farizeji a zákonníci šomrali a konštatovali: „Tento prijíma hriešnikov a jedáva s nimi“ (v. 1) Ich pohŕdanie Ježišom je také veľké, že ho dokonca nenazývajú menom, používajú iba výraz „tento“. A Ježiš? Namiesto toho, aby odsúdil spodinu spoločnosti a držal si odstup, robí pravý opak.

Svojím postojom vstupuje do príbehu každého človeka a vníma jeho trápenie, bolesť, strach. Ba dokonca v niektorých prípadoch ich posiela domov v pokoji. A práve na toto počínanie sa musia pozerať farizeji a zákonníci, ktorí majú kompetenciu vytvárať zákony a súdiť tých, ktorí ich nedodržiavajú.

Je celkom namieste otázka: V akého Boha veríme? Je taký, akého nám prestavil Pán Ježiš? Alebo je to Boh, ktorého sme si trocha upravili? Boh v Podobenstve o márnotratnom synovi je milujúcim a odpúšťajúcim Otcom. Nielen vo vzťahu k tým, ktorí mu roky ochotne slúžia, chodia do kostola, ale aj k tým, ktorí zlyhajú a padnú na absolútne dno. Čaká na ich návrat, ako prvý prejaví ľútosť, uteká oproti, objíma, bozkáva a oblieka do rúcha dôstojnosti. Je absolútny a bezpodmienečný v láske a dáva najavo, že aj takí ľudia majú právo sedieť v kostolných laviciach.

V jednom rozhovore Marek Orko Vácha konštatuje, že hlad po duchovných veciach a náboženská horlivosť sú väčšie než kedykoľvek predtým. Podľa štatistiky putovalo v roku 1900 asi 70 registrovaných pútnikov do Compostely, miesta, v ktorom hľadajú zmierenie so sebou a s Bohom. V roku 1990 to bolo asi 5000 a v roku 2016 asi 240 000 pútnikov. Nezáujem o kostol, nedôvera v cirkev ako inštitúciu, záujem o sekty – to všetko sú „kamene, ktoré kričia“ (Lk 19,40). Preto špeciálne stratégie k ateistickému svetu nie sú podľa Váchy potrebné. Skôr je tu potrebný pohľad do nastaveného zrkadla s otázkou: Aký som človek? Ako zareagujem na cudzieho človeka v kostole, na fare, na ulici?

Prístup k človeku je to, čo nás definuje a v skutočnosti veľa prezrádza aj o našej viere, o skutočnom vzťahu k Pánu Bohu.

Ako zvýšiť účasť na Službách Božích? Odpoveďou je reakcia otca staršiemu synovi “Syn môj, ty si stále so mnou a všetko čo je moje, je tvoje” (v. 31) Z toho vyplýva, že môj vzťah k tebe nie je zákon a trest, ale láska. Prijímam ťa takého aký si, nie pre tvoje zásluhy, ani za odmenu. Ale preto, lebo som sa tak rozhodol. Som tu preto, aby som ti pomáhal, stál na tvojej strane. Aj ty sa raduj s tými, ktorých milujem. Nepozeraj sa na moju lásku rozumom, ale srdcom. Pozri: „tvoj brat bol mŕtvy, a ožil“ (v. 32). Osloboď sa od predpisov zákona a otvor sa láske a súcitu, aký mám ja s tebou. Iba tak vzbudíš záujem o evanjelium u ostatných.

Leave a Reply